Accu's die regelmatig te diep ontladen worden hebben een kortere levensduur. Door de diepere ontlading vindt er een sulfatering plaats, die uiteindelijk er voor zorgt dat de accu vroegtijdig stuk zal gaan. Bij een startaccu kunnen startproblemen ontstaan als het spanningsniveau te laag is. Deze accubewaker is de perfecte oplossing om deze problemen tegen te gaan. De accubewaker schakelt namelijk automatisch de stroomtoevoer naar de verbruiker(s) af als de accu op een te laag spanningsniveau raakt. . De afschakelspanning is instelbaar zodat zelf bepaald kan worden wanneer de stroomtoevoer afgeschakeld dient te worden. Zo kan men per situatie of type accu bepalen wat de beste afschakelspanning is. Met een drukknop kan heel eenvoudig uit een 6-tal afschakelniveaus gekozen worden. Bovendien heeft deze accubewaker de mogelijkheid tot het geven van een pre-warning. Hiermee kan d.m.v. van een signaal (lampje, zoemer) eerst een waarschuwing af gegeven worden als de accu de ingestelde afschakelspanning dreigt te gaan bereiken.

De stroomtoevoer wordt automatisch weer hersteld als de accu weer voldoende in spanning is gestegen en het inschakelniveau heeft bereikt.

De accubewaker is geschikt voor zowel 12Vdc als 24Vdc systemen. De juiste systeemspanning zal automatisch worden gedetecteerd. 

Gescheiden laden
Met de laadstroomverdelers uit de DB-serie kunnen accu(groepen) gelijktijdig en geheel gescheiden geladen worden. Op deze manier kunnen meerdere accu’s/groepen geladen worden vanuit de dynamo (en/of acculader) zonder dat de accu’s elkaar beïnvloeden. De laadstroom wordt in de verdeler opgesplitst en verdeeld naar gelang van de vraag per accu(groep). De accu's staan echter niet met elkaar in verbinding en kunnen elkaar dus onderling niet ontladen door verbruikers.

Verliesarm
Deze laadstroomverdelers zijn verliesarm. Bij bijvoorbeeld een volle 100Ah accu met een ingangsspanning van 13,8Volt is het spanningsverlies slechts 0,005Volt. De DB 180 is geschikt voor 2 accu’s/groepen en de DB 270 voor 3 accu’s/groepen. Beide laadstroomverdelers zijn geschikt voor 12 en 24 volt systemen. De maximale ingangsspanning bedraagt 32Volt. De accu’s mogen verschillend in capaciteit zijn. De maximale (laad)stroom mag 90 Ampère bedragen. Om een hogere stroom te bereiken kunnen twee laadstroomverdelers van het zelfde type parallel geschakeld worden. De maximale laadstroom wordt hierdoor verdubbeld tot 180 Ampère.

Parallel schakeling
Dit scheidingsrelais is een ideale oplossing als men een tweetal accu's (of groepen) gelijktijdig wil opladen d.m.v. dynamo, acculader, zonnepanelen etc. Meestal van toepassing bij een startaccu en een verzorgingsaccu zoals bijvoorbeeld in campers, boten, servicewagens etc. De twee accu's komen onder bepaalde spanningsvoorwaarden parallel te staan. Alleen als de gemeten spanning van één van beide accu's voldoende hoog is, schakelt het relais in. Zakt de gezamenlijke spanning echter tot de ondergrens, dan zal het relais de verbinding weer verbreken. Door deze accubewakersfunctie kunnen de accu's elkaar dus niet ontladen.
Let op: in Euro 5/6 voertuigen is een scheidingsrelais geen juiste invulling. In deze situatie dient voor een laadomvormer gekozen te worden. Zie 'aankooptips' op deze pagina. 

Start-assist
Daarnaast heeft het relais ook nog een extern signaal voor de mogelijkheid van zo genaamde 'start assist' functie. Door middel van dit signaal kan men handmatig ervoor kiezen om de twee accu's kort parallel te zetten. Zo kan in geval van nood alsnog de tweede accu gebruiken om het voertuig te starten.

Auto-detect systeemspanning
Het scheidingsrelais is geschikt voor 12Vdc en 24Vdc systemen. Het relais zal automatisch de juiste systeemspanning kiezen. Uiteraard moeten de twee accu's wel dezelfde nominale spanning hebben.